söndag 26 december 2010

Det blev jul...

Men OJ vilken pärs det var dagen innan, då vattnet frusit!
Mannen kom hem på eftermiddagen och då hade vi ringt efter en servicekille. Då han kom blev de tvungna att lokalisera var på tomten som vattenventilen var, så det blev till att skotta...och skotta...och när de väl hittade den visade det sig att själva isproppen satt på ledningen ifrån ventilen in till huset, och då var det - givetvis - vårt "bekymmer", så maken skickade iväg den där killen, då han ju bara stod och tickade pengar, som kommer att komma på en räkning så småning om.

Hur som helst fick maken då stänga ventilen, ta in en trädgårdsslang, stoppa ner den i vattenröret, och fylla på med kokat vatten (vi hämtade lite hos grannarna)och liksom Blåsa i slangen så det nådde isproppen...Vilket JOBB !!!

Tjejorna kom ju med tåget ifrån Örebro så jag hämtade dem i Norrtälje, och då passade jag på att hämta 5 liter vatten hos svärföräldrarna. Köpte även med mig mat, på vägen hem, för vi hade inte ätit något på hela kvällen.

Maken fortsatte med sitt blåsande och isproppen var flera meter lång. Då han tyckte att det inte kunde vara så långt kvar gick han ut och öppnade ventilen lite lite, för att han skulle kunna märka då han "mötte vattnet"...ja, vad ska man säga...gamla rör går inte att stänga helt, så helt plötsligt fick han sig en rejäl kalldusch, och medan vi sprang till grannen som skulle hjälpa oss att dra åt ventilen, stod han där och kämpade med röret för att minimera vattnet, och med det tryck som kom var han helt slut då vi äntligen fick stopp på eländet. Stackarn, han var helt dyngsur av iskallt vatten, och helt slut efter att ha brottats med röret, och tvättstugan var FULL med vatten, som vi fick ta rätt på, kl 22:30 på kvällen...

Sedan blev det RACE här: Griljera skinka, fixa ostar mm och jag var nästan ikapp på min lista, då jag la mig 02:30

Hade ställt klockan på 08:30 då jag klev upp och städade, bakade det mjuka brödet och dukade.

Vid 11:30 åkte vi över till vännen M, för att fira hennes äldsta dotter, som fyllde 18 år. Hon blev glad över tavlan. Vi stannade väl ca 1½ timma där och åkte sedan hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar